آیا نمایندگان میتوانند رئیسجمهور را استیضاح کنند؟
برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی میگویند که در اعتراض به آنچه " عدم توان مدیریتی رئیسجمهور روحانی" و " وضعیت نابسامان اقتصادی" خواندهاند ، طرح عدم کفایت سیاسی رئیسجمهور را تنظیم کردهاند.
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی میگویند در اعتراض به" عدم توان مدیریتی رئیسجمهور روحانی" و " وضعیت نابسامان اقتصادی" طرح عدم کفایت سیاسی رئیسجمهور را تنظیم و به امضای برخی دیگر از نمایندگان مجلس رساندهاند. اما یکی از سؤالاتی که از سوی مخاطبان مطرح شده ، درباره اصل این طرح است؟ که آیا نمایندگان مجلس چنین حق و اختیاری دارند؟ و اگر چنین حقی برای نمایندگان در قانون اساسی محترم شمرده شده، روش و مکانیزم اجرای آن چیست؟ چه تعداد از نمایندگان، چگونه و با چه روشی میتوانند طرح عدم کفایت رئیس جمهور را تنظیم و اجرا کنند.
اصل 89 قانون اساسی درباره اختیارات نمایندگان در قبال وزرا و رئیسجمهور تصریح کرده است، "نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند در مواردی که لازم می دانند هیات وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیات وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ده روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و به آن پاسخ گوید و از مجلس رای اعتماد بخواهد. در صورت عدم حضور هیات وزیران یا وزیر برای پاسخ ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را می دهند و در صورتی که مجلس مقتضی بداند اعلام رای عدم اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس رای اعتماد نداد هیات وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می شود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمی توانند درهیات وزیرانی که بلافاصله بعد از آن تشکیل می شود عضویت پیداکنند. 2. در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضرشود و در خصوص مسائل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. درصورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس جمهور، اکثریت دوسوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس جمهوررای دادند، مراتب جهت اجرای بند 10 اصل یک صد و دهم به اطلاع مقام رهبری می رسد.
اما روش اجرای این طرح در آئیننامه
داخلی مجلس شورای اسلامی قید شده و قانون اساسی صرفاً به کلیات حقوقی و اختیارات
نماندگان پرداخته است. آئین نامه درباره روش اجرای این طرح تصریح کرده است:
ماده 1 - تقاضای رأی به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور
وقتی قابل طرح در مجلس است که حداقل به امضای یک سوم نمایندگانمنتخب رسیده باشد.
ماده 2 - تقاضای مزبور باید کتباً در جلسه علنی به
رئیس مجلس داده شده، این تقاضا باید در اولین جلسه قرائت و از رسانههای گروهی به
اطلاععموم برسد.
ماده 3 - وقت برای مذاکره طرفین هر کدام حداکثر پنج
ساعت خواهد بود که متناوباً انجام میپذیرد.
تبصره 1 : مدت صحبت برای هر یک از موافقین یا مخالفین
حداکثر نیم ساعت خواهد بود که با رأی مجلس تا یک ساعت قابل تمدید است.
تبصره 2 : رئیس جمهور میتواند در جلسات شرکت نماید و
پنج ساعت وقت به ایشان و نمایندگان موافق وی تعلق دارد و هر طور که بخواهندمیتوانند
تقسیم نمایند.
ماده 4 - رأیگیری در مورد عدم کفایت سیاسی رئیس
جمهور علنی با ورقه بوده و با رأی دو سوم نمایندگان حاضر در جلسه به تصویب میرسد.
قانون فوق مشتمل بر چهار ماده و دو تبصره در جلسه
علنی چهارشنبه 1360.3.27 با حضور اعضای شورای نگهبان به تصویب مجلس رسیده وشورای
نگهبان آن را تأیید نموده است.
و اما، گرچه این طرح مطابق اختیارات تصریح شده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است اما تعداد متقاضیان تا کنون به گفته حسین نقوی 10 نفر هستند. لذا میزان امضا اجازه ارائه طرح و حتی تقدیم آن به هیئت رئیسه مجلس را نمیدهد.
البته در این بین، برخی نمایندگان مجلس همچون احمد سالک، مطرح شدن چنین طرحی را برای اقتصاد کشور نافع نمیدانند و میگویند که تجربه نشان داده که چنین تلنگرهای به برخی مسئولین نتیجه بخش نبوده است اما سید حسین نقوی دیگر نماینده اصولگرای مجلس، میگوید که این طرح مخالفان قابل توجهی در مجلس دارد اما حامیان که فعلا به گفته او، 10 نفر هستند اصرار دارند که طرح به سرانجام برسد.
بر همین اساس، برخی کارشناسان و تحلیلگران نیز میگویند، طرح عدم کفایت سیاسی رئیسجمهور در شرایط کنونی در بعد داخلی و بینالمللی نتیجه خاصی برای کشور نخواهد داشت و حتی ممکن است به گفته آنها به تنشهای سیاسی در کشور دامن بزند؛ اما جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی این نظر را رد کرده و میگوید که این طرح، جزو اختیارات قانونی نمانیدگان مجلس است و نمایندگان برای دفاع از حقوق مردم پاسدار قانون اساسی باشند و برای دفاع از حقوق مردم از هیچ اقدامی دریغ نکنند.
به هر تقدیر، این طرح با 10 امضا در مجلس مطرح شده و اجرای این طرح با این تعداد امضا به لحاظ قانونی مقدور نیست و باید دید که آیا موافقان این طرح میتواند آنرا برای اجرا به نصاب لازم برسانند یا آنکه کار در حد زمزمه باقی خواهد ماند.
تلاش دشمن برای خرابکاری در بخش موشکی
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما چند سال است فهمیدهایم که دشمن در تلاش برای خرابکاری در حوزه موشکی است ، ولی صدایش را درنیاوردهایم. آنها تلاش میکردند تا در قطعاتی خرابکاری کنند و موشکها روی هوا منفجر شود.
سردار حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جشنواره سلمان فارسی که صبح امروز (یکشنبه 5 اسفند) برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: جنگهایی که تا کنون رخ داده، ملتها در آن آسیبهای زیادی متحمل شدهاند و هزینههای زیادی هم برای کاهش این آسیبها اختصاص داده شده است.
وی افزود: در کشور خودمان برای اولین بار برای نگهداری مهمات از تونلهای زیرزمینی در سال 63 استفاده شد و تا به امروز هم برای نگهداری و ساخت موشک از این روش استفاده میشود و تا جایی که من اطلاع دارم در تمام نیروهای مسلح این روند طی میشود.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: با گذشت زمان شرایط تغییر کرده است. باید بپذیریم که تهدیدات ادامه دارد و باید بدانیم همه تهدیدات هم نظامی نیست. شاید بتوان گفت تهدیدات غیرنظامی امروز چند برابر تهدیدات نظامی است.
وی تصریح کرد: امروز آسیبهایی که کشور و ملت ما میبیند عمدتاً در بخش غیرنظامی و عدم اجرای پدافند غیرعامل است. یکی از زمینههای دشمنی در حوزه اقتصاد است که در این حوزه با جلوگیری از فروش نفت و مبادلات ارزی کار خود را شروع کردهاند. تجربه نشان داده است که دشمن در هر زمینهای بتواند ما را تهدید میکند و بخشی از این کار توسط عوامل خارجی و بخشی هم توسط عوامل داخلی انجام میشود.
سردار حاجیزاده عنوان کرد: یکی از ابزارهای دشمن، عملیات روانی و رسانهای است و اینها ابزارهایی برای دشمنی با ملت ما است.
وی با اشاره به تهدیدات زیستمحیطی گفت: وقتی روند بارشها در 10 تا 15 سال گذشته را ارزیابی میکنیم میبینیم که بارش در کشورهای پیرامونی ما افزایش داشته و در کشور ما کاهش داشته است لذا نباید با این موضوع ساده برخورد کرد. آیا مسئولان امر نباید با حساسیت با این موضوع برخورد کنند؟
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: همین اتفاقی که در سالهای اخیر در خلیج فارس و دریای عمان اتفاق افتاد، موجب شد بسیاری از صیادان ما بیکار شوند و از سوی دیگر، برخی قراردادهای ضدصنعتی امضا میکنند و اینکه کشوری مانند امارات میآید خوراک ماهیان را از دریا استخراج میکند و در بیابان میریزد طبیعی نیست.
وی اظهار داشت: امروز عرصه جنگ گسترش پیدا کرده است. همانطور که ما موشکهایمان را جایی میبریم که آسیب نبینند، اقتصاد هم باید مقاوم باشد. اگر اصل دشمنی دشمنان را پذیرفتهایم، خب پس باید خیلی حواسمان را جمع کنیم. با این رشد فضای سایبری در کشور اگر از آن سوی مرزها میتوانند در بخشهای زیرساختی ما عملیات سایبری انجام دهند، ما در بخشهای غیرنظامی بسیاری از این تهدیدات را جدی نگرفتهایم، لذا باید در حوزه پدافند غیرعامل نگاهمان را متحول کنیم.
وی گفت: ردهای سعودیها و اماراتیها در اقتصاد ما پیداست. عربستان در پاکستان پول میدهد و انسان اجیر میکند تا صدها عملیات علیه ما انجام دهند که یکی از آنها موفق میشود و 27 پاسدار ما شهید شدند.
سردار حاجیزاده عنوان کرد: ما یک سال است که بهدعوت وزارت نیرو در حوزه آب ورود کردهایم و خود آنها هم فهمیدهاند که در چند سال گذشته اتفاقاتی در حوزه آب افتاده است. الآن اعلام کردهاند که بهدنبال خرابکاری در حوزه موشکی ما هستند. ما چند سال است که این موضوع را فهمیدهایم ولی صدایش را در نیاوردهایم. آنها تلاش میکردند تا در قطعاتی خرابکاری کنند و موشکها روی هوا منفجر شود. اما تا الآن هیچ غلطی نتوانستند بکنند، چون ما از قبل پیشبینی کردیم و در این بخش مقاومسازی کردیم.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: ما قطعاً پیروز و موفقیم و حوزههایی را که احتمال آسیبپذیری داریم مقاوم میکنیم. حرکت رو به قله باید ادامه پیدا کند. با این بیانیه رهبر انقلاب این باقیمانده راه را هم طی کنیم و اگر به قله برسیم دیگر کارها راحت میشود و دشمن همناامید میشود.
رشد فزاینده تبلیغات پیامکی
متن از پنل اس ام اس شیراز
در اوایل سال جاری ، گزارشی توسط مدیران اجرایی منتشر شد که : تنها 20 ٪ از بازاریابان از پنل پیامک وپنل اس ام اس استفاده می کنند . با این وجود ، این آمار از نوامبر سال 2017 تا 235 ٪ توسط تیم هایبازاریابی اس ام اسی و تبلیغات پیامکی افزایش می یابد . علیرغم آمار آهسته ی در حال تغییر ، واضح است که تغییرات در حال صورت گرفتن است.
در عین حال متوسط آمار باز کردن ایمیل ، به طور چشمگیری کاهش یافته است ، روزانه افراد به وسیله ایمیل های مختلف بمباران می شوند که تمایلی برای خواندن و دیدن آن ندارند و آنها را در لیست اسپم قرار داده اند ، حتی گوگل هم فیلتر کردن پیام ها را آغاز کرده است ، به طوری که Gmail کاربران را با پیام هایی از مخاطبان معمول خود باز می کند.
زیبایی بازاریابی پیامکی عدم وجود این پیامها و حذف این فیلترها است. پنل پیامک شیراز به شکلی طراحی شده است که عملا برای رسیدن به مخاطبان خود تضمین شده است . اغلب ، پیام تحویل داده می شود و پیام مشاهده می شود.
* ارسال بلک لیست ** تبلیغات صوتی ** نمایندگی پنل پیامک شیراز *
* نمایندگی پیامک ** پنل پیامک شیراز ** ارسال انبوه سیم کارت *
به نظر شما متوسط پیام روزانه در صندوق پستی شما چقدر است؟ آیا شما به سختی وارد سیستم میشوید تا 78 پیام جدید خود را مشاهده کنید؟ یا به صورت اتوماتیک فرض می کنید که 70 پیام از آن اسپم هستند؟ استفاده از اپراتور تبلیغات صوتی و پیامک صوتی ، پیامدهای منفی مشابهی ندارد. مدیران بازاریابی از اشتباهات ایمیل مطلع شده اند و اکنون از اینکه آنها فقط با افرادی که به طور صریح خواسته شده است با آنها تماس بگیرند ، اطمینان دارند.
این نوع ارتباط ، برای راحتی مصرف کنندگان و کسب و کار به طور یکسان انجام می شود . تبلیغات اس ام اسی می تواند زمانی که مردم انتظار ندارند به دست آنها برسد ، که اغلب دقیقا زمانی است که آنها نیاز به شنیدن پیام شما دارند . اگر یک مشتری تصمیم برای خرید روزانه داشته باشد ، استراتژی های بازاریابی تلفن همراه بیشترین مزیت های را برای برقراری ارتباط و معاملات در اختیارتان میگذارد.
در حال که استفاده از گوشی های هوشمند افزایش یافته است ، مرورگر دسکتاپ کمتر مورد استفاده قرار میگیرد . با استفاده از نمایندگی پنل پیامک و پنل نمایندگی مردم می توانند بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی و بر اساس تقاضا ، در زمان واقعی ارتباطات بین دو طرف که می خواهند با یکدیگر در ارتباط باشند ، شرایط مهیا میشود.
.تبلیغات موثر بهترین گزینه برای پیشرفت و ارتقا کسب و کارتان است
.ما توان آن را داریم تا صدای شما را به گوش همه برسانیم
09164900129**07137325725
تحقیقات بازده پیامکی در جهان
متن از پنل اس ام اس شیراز
امروزه برای بررسی سلیقه ها و نظرات افرادی که معمولا از طریق کانال های ارتباطی ، غیر قابل دسترسی هستند ، از پنل اس ام اس و پنل پیامک برای ارتباط با آنها استفاده میکنند . به عنوان مثال ، کشورهای در حال توسعه ، بدون فیبر نوری یا خطوط تلفن ثابت ، بدون دسترسی به وب یا حتی تلفن ، قابلیت استفاده از خدمات تلفن همراه را دارند . شرکت های بازاریابی اس ام اسی و تبلیغات پیامکی و سازمان های خیریه ، برای رسیدن به کسانی که در شبکه جهانی هستند ، در حال تلاش برای استفاده یکسان از مزایای خدمات تلفن همراه هستند.
در یک سرمایه گذاری جدید برنامه ای به نام GeoPoll را راه اندازی شده است که نظرسنجی ها را از طریق سازمان های خصوصی و غیر دولتی انجام می دهد، شرکت کنندگان بسیاری از کشورها با اعتبارات GeoPollمی تواند به عنوان یک ارز استفاده کنند . این شرکت قصد دارد تا اواخر سال 2017 میزان فعلی خود را از 70 میلیون تا 700 میلیون افزایش دهد.
* پنل پیامک شیراز ** نمایندگی پیامک ** تبلیغات صوتی *
* اپراتور تبلیغات صوتی ** ارسال بلک لیست ** پیامک صوتی *
GeoPoll به یک برنامه یا اتصال به اینترنت نیاز ندارد ، همه چیز را می توان از طریق پیام کوتاه انجام داد. در مناطقی که دارای سواد کم هستند ، می تواند نظرسنجی ها را به صورت خوراکی همراه با صدای سریع انجام دهند. اما چگونه این پروژه برای کمک به مردم استفاده می شود؟
خوب، یک نظرسنجی می تواند بر روی کیفیت زیرساخت ها در روستاهای دور افتاده انجام شود و این داده ها برای تأثیر توجه سازمان های کمک کننده مورد توجه قرار گیرد.
بسیاری از شرکت ها از بازاریابی پیامکی برای بازخوانی سرویس هایی که معمولا از طریق برنامه خود در دسترس هستند استفاده می کنند . ابزاری که با استفاده از اس ام اس برای پردازش معاملات همکار به همکار و تأیید پرداخت ها در ارز واقعی ، ساخته شده اند. شرکت خصوصی نیز از آن بهره می برد.
** ارسال انبوه سیم کارت ** نمایندگی پنل پیامک **
بازاریابی تلفن همراه می تواند برای افزایش استراتژی های بازاریابی آنلاین استفاده شود. اما این یک ابزار قدرتمندی است که به تنهایی باقی میماند ، این واقعیتی است که به راحتی در عصر پیشرفت گوشیهای هوشمند ، ثابت و همیشه به طور فزاینده در حال ارتقا و ثمر دادن است.
ما توان آن را داریم تا صدایتان را به گوش همه برسانیم.
با ما تماس بگیرید.
09164900129**07137325725
آقای رئیسجمهور! اصلاح شرایط ، شدنی و بسیار آسان است ، بهشرطی که بخواهید.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد : فساد و منافع و نفوذِ صاحب قدرت باعث این شرایط است؛ مبارزه با فساد بهلحاظ اجرایی کار بسیار آسانی است، بهشرط اینکه بخواهید! خدا شاهد است در عرض دو ماه میشود اصلاح کرد.
حسین صمصامی، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد، و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، از چهرههای شناختهشده و صاحبنظر در حوزه کلان اقتصاد و نیز حوزه بانکداری است. وی در برنامه «چوبخط» شبکه افق سهشنبه 30 بهمن 97، حاضر شد و به نقد صریح عدم اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و همچنین شرایط موجود اقتصاد و ارائه راهکارهای برونرفت از این شرایط پرداخت. وی گفت: اصلاح سیستم اطلاعاتی و مبارزه با فساد بهلحاظ اجرایی کار بسیار آسانی است، بهشرط اینکه بخواهید! خدا شاهد است در عرض دو ماه میشود اصلاح کرد.
متن کامل سخنان وی در این برنامه بهشرح زیر است:
"حضرت آقا پیش از شوکهای اقتصادی، در 16 شهریور 1389 بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند؛ شوک اقتصادی اول در دی 96 داشتیم که با افزایش نرخ ارز و محدودیتهای بحث سوئیفت و فروش نفت ما همراه شد؛ بعد از این بحث اقتصاد مقاومتی خیلی مورد تأکید قرار گرفت. تا سال 95 که ما بررسی کردیم، حضرت آقا بیش از 112 نوبت در فرمایشهایشان بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده بودند؛ من اینجا یک تاریخچهای از این بحث مطرح کنم که بفهمیم در عرصه عمل چه اتفاقاتی افتاده است:
سال 91 گذشت و دولت دهم به این بحث توجه نمیکند؛ در بهمن سال 92، ابلاغیه اقتصاد مقاومتی صادر میشود و در واقع از آنجا به بعد سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ میشود.
سال 1392
دقیقاً یک روز بعد از اینکه این سیاستها ابلاغ میشود، یعنی اول اسفند 92، ریاستمحترم جمهور این را به معاون اول ابلاغ میکنند، و میفرمایند که این سیاستها را به دولت و وزارتخانهها ابلاغ کنید تا اینها نقشه راه مشخص کنند و زمانبندی اجرای مواد 24گانه را هم تهیه بفرمایید؛ چهارم اسفند 92 معاون اول ابلاغ میکنند به دستگاههای 15 گانه، و میگویند این برنامهها باید اجرا شود، و دستگاهها باید برنامهها را در این حوزه مشخص کنند؛ بعد ما این را میدهیم به شورای اقتصاد که به تصویب شورای اقتصاد هم برسد. مطابق این ابلاغیه دستگاهها باید سیاستهایشان را در سالهای 93 و 94 مشخص میکردند. فرمهایی هم مشخص میکنند که این برنامهها باید در این فرمها بصورت مشخص نوشته شود.
سال 1393
در تابستان 93 اولین گزارش مبسوط این ابلاغیه بیرون میآید؛ 18 و 19 مرداد 93، شورای اقتصاد دو جلسه تشکیل میدهد؛ 96 هدف را در گزارششان مشخص میکنند؛ همچنین 131 سیاست اجرایی و 687 برنامه عملیاتی را مشخص میکنند.
خب؛ به هر حال این مصوبات در جلسات کارشناسی بحث شده و به یک جمعبندی رسیده است؛ 19 مصوبه تهیه میشود که به تکتک وزارتخانهها تکلیف کرده که هر کدام چند تا و کدام یک از این اهداف را باید اجرا کنند. تاریخ ابلاغ با شماره مصوبه مشخص است؛ این گزارش، یک گزارش 324 صفحهای مفصل است، که تمام این مصوبات در آن تجمیع شده است. از نظر فرمی هر مصوبهای که نگاه میکنید نکات بسیار قابل توجهی وجود دارد، که نشان میدهد ظاهراً روی این مطالب کار شده است؛ رویه اجرا را مشخص کرده، کاربرگ برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی مشخص کرده، موادی و برنامههایی که باید اینها اجرا کنند را مشخص کرده چه هست؛ حتی اینها آمدهاند برای هرکدام از اینها جداول مشخصات تنظیم کردهاند، اهداف کیفی و کمی مشخص کردهاند، نتایج مورد انتظار در برنامه عملیاتی، حتی شاخص و نام واحد اندازهگیری، اینها همه مشخص شده است؛ معلوم شده که عملکرد این برنامه در سال 92 و 93 چه باید باشد؟ حتی 94 و در طول برنامه ششم (یعنی 95 تا 99) چگونه باید باشد، همچنین دقیقاً مشخص کردهاند که منابع مالی اینها از کجا باید بیاید؛ چقدر از این باید از اعتبارات بودجه عمومی بیاید؟ چقدر باید از منابع داخلی بیاید؟ چقدر از تسهیلات بانکی بیاید؟ یا اوراق مشارکت، منابع ارزی و غیره... یعنی بهریز و دقیقاً این برنامهها مشخص شده است. این تا اینجا.
در دی ماه 93 اولین گزارش درباره اقدامات کوتاهمدت دولت در عرصه اقتصاد مقاومتی منتشر شد. البته ما خیلی انتظار نداریم که دولت در این مدت کوتاه اقدام خاصی را بتواند انجام داده باشد. این گزارش دولت هم عمدتاً گزارش عملکرد جاری خود دولت است.
سال 1394
29 شهریور 94 مطابق مصوبه هیئت دولت «ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی» تشکیل میشود؛ دبیرخانه شکل میگیرد که کارها در آنجا سر و سامان بگیرد؛ 17 آبان 94 نامه رئیس دفتر رهبری به معاون اول را داریم. پیش از آن آقای جهانگیری یک نامهای به رهبر انقلاب نوشتند که در ارتباط با برنامهها تعیین تکلیف میکند؛ رهبر انقلاب هم در جواب درباره برنامهها نکاتی را متذکر شدند، مثل اینکه این در ارتباط با چارچوب برنامه ششم باشد، از مردم و نهادهای مردمی استفاده شود و غیره. 28 دی 94 گزارش شاخصهای ارزیابی اقتصاد مقاومتی ارائه میشود.
در سال 94 برنامههای ملی و طرحهای مصوب اقتصاد مقاومتی در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی مطرح میشود. آنجا 12 برنامه ملی را به تصویب میرسانند، شامل برنامه ملی ارتقاء بهره وری، برنامه ملی پیشبرد برونگرایی، و به همین ترتیب برنامههای دیگر. اینجا 687 برنامه قبلی تبدیل میشود به 233 برنامه اجرایی. برای بقیه موارد چه اتفاقی افتاده؟ خب یا ادغام شده، یا حذف شده، یا اصلاحاتی انجام شده؛ به هر حال انجام نشدهاند، چراکه هرکدام برای خودش برنامه کلانی بود، مثلاً «اصلاح قیمت حاملهای انرژی». هرکدام از اینها برنامههای اجرایی و عملیاتی خاص خودش را دارد؛ لذا هیچکدام اجرا نشده بود.
بعد از این، «نظام یکپارچه پیشبرد اقتصاد مقاومتی» - نیپا - را مطرح میکنند. وقتی شما این گزارشها را نگاه میکنید گزارشهای خیلی شکیل با طراحی خیلی جالب، جداول خیلی جالب، که ما چه کنیم که بفهمیم و اطمینان پیدا کنیم که آیا این سیاستها درست به برنامه تبدیل شدند یا نه؛ یا اینکه اهداف و برنامهها به درستی دارد اجرا میشود یا نه؛ یا در قالب نظام یکپارچه اقتصاد مقاومتی پیش میرود یا نه. این هم سال 94.
سال 1395
در 16 فروردین سال 95 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل جلسه میدهد و پروژههای اولویتدار اقتصاد مقاومتی در واقع مصوب میشود، و باز تبدیل میشود به 121 پروژه - یعنی 233 برنامه قبلی، باز تبدیل شد به 121 پروژه.
بعد ابلاغ معاون اول رئیسجمهور به استانداران سراسر کشور را داریم که که آقایان استاندارها همان ستادی که ما داریم شما هم آن را در استان داشته باشید؛ در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استانها جانشین تعیین میشوند (که این، مرداد 95 است) نظام پیوست فناوری، اینکه در قراردادهای بینالمللی باید از توان داخل استفاده کنید و غیره. مرداد 95 همه اینها ابلاغ شد که مستنداتش اینجا هست.
در شهریور 95 - در آستانه هفته دولت - هیئت دولت خدمت آقا میرسند و یک گزارش در ارتباط با عملکرد اقتصاد مقاومتی میدهند؛ عمده بحثهایی که اینجا هم مطرح شده مربوط به کارهای جاری دولت است، مبنی بر اینکه آقا ما چند بنگاه را دیدیم که مشکل دارند مشکلاتشان را حل کردیم، کدام پالایشگاه را افتتاح کردیم و فلان؛ یعنی کار ویژهای درباره اقتصاد مقاومتی نیست.
28 شهریور 95 یکسری پرسشنامههایی را به دانشگاهها میفرستند شامل 43 طرح و 200 پروژه؛ (حالا 16 فروردین 95 اولویتها مصوب شده، ابلاغ شده که اجرا کنند، در 28 شهریور 95 میآیند این را برای دانشگاهیها میفرستند)، میگویند آقایان اساتید شما درباره این پروژهها نظر بدهید که آیا این اولویتها درست است یا نه.
«نظامنامه ممیزی انطباق برنامهها، طرحها و پروژهها، فعالیتها و اقدامات دستگاههای اجرایی با سیاستهای اقتصاد مقاومتی» را در شهریورماه 95 داریم؛ مصوبه حمایت از بخش توسعه صادرات غیرنفتی را داریم؛ تصویبنامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بسته حمایت از توسعه اشتغال پایدار، گزارش عملکرد اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی اینها تحت عنوان گزارش عملکرد اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.
19 بهمن 95 یک گزارش کارگروه «تسهیل و رفع موانع تولید» را داریم که میگوید در چارچوب اقتصاد مقاومتی این مقدار تسهیلات دادیم، 32864 بنگاه مشکل داشت؛ 11709هزار بنگاه موفق میشوند، تسهیلات بگیرند؛ و از 28 هزار میلیارد تسهیلاتی مورد نیاز، 8 هزار میلیارد تسهیلات گرفتند. لازم است که بدانید سال 95 کل تسهیلاتی که سیستم بانکی داده بیش از 500 هزار میلیارد تومان بوده است. چقدر سهم اقتصاد مقاومتی بوده؟ حدود 8هزار، که آخر سال گفتند حدود 10 هزار میلیارد شده است. خب، اگر اسم اقتصاد مقاومتی را نداشتیم هم این 10 هزار تا نصیب اینها میشد.
روز 26 دیماه 95 طرح تملک داراییهاست که طبق قانون بودجه باید به بخش خصوصی واگذار میکردند؛ و به همین ترتیب موارد دیگر؛ سال 95 هم تمام.
سال 1396
وارد سال 96 میشویم؛ در سال 96 سال تولید انواع و اقسام بستههاست. در سال 96، فقط 95 پروژه اولویت دارند! یعنی 687 رسید به 233 ، بعد تبدیل شد به 121 و اینجا هم 95 پروژه اولویتدار. انواع و اقسام بستهها هم تولید شده است. بستههای پنجگانه رونق و تولید اشتغال، ارتقای توان تولید ملی، بسته تأمین مالی و سرمایهگذاری و توسعه و تعمیق تکنولوژی، و به همین ترتیب این بستهها در این زمان تولید میشود. در سال 96 برنامه اشتغال فراگیر تولید میشود، و تکلیف میشود به دانشگاهها که در چارچوب اقتصاد مقاومتی پروژههایشان را انجام دهند؛ مشکلات در مورد رفع مشکلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی تعیین تکلیف شود؛ 26 تیرماه 96 رفع مشکلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی، بهبود فضای کسب و کار، پایش محیط کسب و کار، بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و از این قبیل موارد.
آنچه که من دیدم و مورد به مورد در بحث اقتصاد مقاومتی تا 96 رصد کردم؛ از 96 به بعد هم که تا چند روز اخیر دیدم؛ عمدتاً عملکرد دولت در این زمینه فقط شامل برگزاری جلسات بوده است! حسابش را بکنید که در این جلسات - این همه جلسه که شاید بیش از 40 جلسه تشکیل شده - بیش از 20 نفر وزرا و معاونین وزرا در هر جلسه نشستهاند؛ این همه مصوبه و این همه بسته و تهاش چه شد؟! این شد که سال 96 همین که بحث خروج آمریکا از برجام مطرح شد و یک مقداری مشکلات ارزی ایجاد شد، نرخ ارز شروع کرد به افزایش تا 18 هزار و 19 هزار رسید. اصلاً هدف بحث اقتصاد مقاومتی چه بود؟ هدف این بود که اگر یک شوک یا ضربهای وارد اقتصاد کشور شد بتواند این شوک را جذب کند؛ یا اگر اقتصاد به شرایط عدم تعادل رسید بلافاصله اقتصاد بتواند خودش را جمع و جور کند. خب، توانست؟ البته که نه؛ زد و رفت بالا، و بقیه اتفاقاتی که شما دارید به عینه میبینید و این مردم با تمام وجود دارند لمس میکنند، که قیمت تمام کالاها بالا کشید؛ رشد اقتصادی ما بهشدت کاهش پیدا کرد، در سه ماه دوم رشد منفی شد؛ رشد نقدینگی هم رفته بالا.
ضعف مدیریتی دولت
متن این بیانیه اخیر حضرت آقا را میخواندم در ارتباط با چهل سالگی انقلاب؛ یکسری کلیدواژههای خیلی جالب توجهی در این بیانیه هست؛ مثل «مناسبات مدیریتی خردمندانه»، یا «چالشهای درونی ساختاری و ضعف مدیریتی»؛ اینها یک سری مواردی است که آقا در آن بیانیه اشاره میکنند. مثلاً نظام توزیع مایحتاج مردم را ببینید؛ زنجیرهای که از تولید شروع میشود تا انتهایی که میخواهد به مصرف کننده نهایی برسد؛ الآن این وسط یک فضای بسیار بازی وجود دارد؛ گروههای خاصی هم اینجا فعالیت میکنند و منافع غالب در اینجا وجود دارد؛ فساد بیداد میکند؛ شبکه توزیع همین گوشتی که دارید با نرخ ارز 4200 تومانی وارد میکنید، چرا به دست مردم نمیرسد؟ بهخاطر اینکه ضعف مدیریتی در توزیع این گوشتها داریم. آیا ما عوامل توزیع در کشور نداریم؟ این همه فروشگاه هست. پس چرا نمیتوانیم گوشت را درست به دست مردم برسانیم؟ بهخاطر ضعف مدیریتی است. چرا ضعف مدیریتی ایجاد میشود؟ بهخاطر اینکه فساد و منافع و نفوذِ صاحب قدرت در این میان وارد میشود، و باعث این اتفاقات میشود؛ و گرنه این که خیلی پیچیده نیست؛ همه مردم میدانند که این از کجا سر درمیآورد.
یا نهادههای کشاورزی را ببینید؛ قیمت کود و سم و بذر و غیره بهطرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده؛ شما بررسی کنید از ابتدا که این نهادها وارد میشود دست کیست تا به دست مصرف کننده نهایی میرسد. چه کسانی اینجا واسط هستند و دلالی و خرید و فروش میکنند؟
خب این چه شبکه فاسدی است که در سیستم داریم؟ قرار بوده که در چارچوب اقتصاد مقاومتی فساد را جمع کنیم. از بندهای اصلی اقتصاد مقاومتی مبارزه با فساد است؛ در این بیانیه اخیر هم که آقا مطرح کردند مبارزه با فساد هست؛ لذا شما اگر میخواهید شبکه توزیع را اصلاح کنید، اولین کاری که باید انجام بدهید شبکه مبارزه با فساد را باید درست کنید. الآن فساد دیگر این طور نیست که شما بخواهید تک تک برخورد کنید؛ فساد سیستمی است؛ از سیستم بانکی گرفته - که منابع را توزیع میکند – تا گمرک، سازمان مالیاتی، تا بقیه بخشهای دیگر نگاه کنید.
راه حل
برای شما توضیح میدهم که راه حلش چیست. راهش عمل به قانون است؛ قانون برای این کار وجود دارد. راهش اجرای قوانین موجود است؛ الآن میگوییم که آقا! مالیات را یکسری میدهند و یکسری نمیدهند، یا منابع را یک سری میبرند. 10 ماهه اول امسال، بانک مرکزی اعلام کرد 538 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط نظام بانکی داده شده است، خب، سؤال: اگر شما 538 هزار میلیارد تومان تسهیلات دادهاید پس چرا رشد اقتصادی ما در شش ماهه اول شده سهدهم درصد؟! یا سرمایهگذاری ما، اینقدر پایین است؟ این تورم بالا چطور اتفاق افتاده است؟ چه کسانی پولها را گرفتهاند؟ کجا بردهاند؟ چه میشود که در این سیستم یک فردی یکدفعه دو تُن سکه میگیرد؟ سیستم مالیاتی کجاست؟ چه کسی دارد رصد میکند؟ چرا اجازه دادید که در این سیستم اقتصادی اینطور بازی کند؟ که بعد هم دار بزنید!
بهخاطر اینکه شما قواعد بازی را درست نکردید! قانون 169 مکرر مالیاتی مالیاتهای مستقیم داریم؛ در این قانون میگوید تمام دستگاههای اقتصادی که دارند فعالیت میکنند - اعم از بانکها، بورس، گمرک، خرید و فروش سکه، خرید و فروش ماشین، مسکن، مستغلات و ... - تمام اینها اطلاعاتش باید در سازمان مالیاتی تجمیع شود. وقتی که تجمیع شود شما میتوانید کار را پیش ببرید.
اساساً ابزار فرماندهی اقتصاد در مرتبه اول، «اطلاعات» است. شما تا اطلاعات منسجم نداشته باشید، و تا نتوانید رصد کنید که چه اتفاقی میافتد نمیتوانید مدیریت کنید! لذا وقتی که شما در شبکه توزیع، این اطلاعات را بصورت سیستمی نداشته باشید، و ندانید از کجا میآید تا به مصرفکننده میرسد؛ نهادههای تولید از کجا وارد میشود و در چه سیستمی به دست مصرف کننده میرسد، نمیتوانید مدیریت کنید.
الآن که خیلی ساده است، رصد کردن با استفاده از سیستمهای ارتباطی و نرمافزاری کار خیلی سختی نیست؛ اصلاح سیستم اطلاعاتی و مبارزه با فساد به لحاظ اجرایی کار بسیار آسانی است، به شرط اینکه بخواهید! من در وزارت اقتصاد در مدت دو سه ماهی که در وزارتخانه بودم، سیستم اطلاعاتی را راه انداختم؛ 9 بانک دولتی را وصل کردم، سپردهها را تجمیع کردم؛ تسهیلات را در این سیستم داشتم، بانکها را رصد کردم؛ مشخص بود چه کسی مالیات داده، چه کسی نداده، چه کسی وارد کرده؛ تمام اینها قابل رصد است. خدا شاهد است در عرض دو ماه میشود این کار را کرد.
من اگر این این کار را نکرده بودم با این اطمینان این را مطرح نمیکردم، من دلم میسوزد؛ در این مملکت ما میتوانیم در کوتاهمدت این کار را انجام دهیم؛ چرا انجام نمیشود؟ بهخاطر منافع کسانی که میلیارد میلیارد دارند میبرند و میخورند و مالیاتش را نمیدهند؛ 538 هزار میلیارد را چه کسانی گرفتند؟ بیش از 50 درصد آن معوقات است! معوقاتی که طرف گرفته؛ پس نمیدهد، چندباره استمهال میکند؛ یکسریها را البته من قبول دارم که دارای توجیه هست؛ ولی یک سری دیگر قابل توجیه نیست.
آقای رئیس جمهور! سال 94 که شما آمدید قانون 169 مکرر را اصلاح کردید و ابلاغ کردید؛ در سیستم مالیاتی شما چه تحولی ایجاد شد؟ کجا شفافسازی ایجاد شد؟ اگر شما این قانون را درست میکردید، آیا تن تن سکه در بازار خرید و فروش میشد؟ آیا میلیارد میلیارد پول در بازار ارز جابهجا میشد؟ آقا اینهایی که ارز خریدند و فروختند چقدر مالیات دادند؟ اینهایی که رانتهای عجیب غریب بردند در همین سیستم توزیعی که شما میگویید چقدر مالیات دادند؟ هیچی...
به هر حال شفافیت را که مطرح میکنم به اصلاح ساختار هم منجر میشود؛ چون باعث میشود درآمدهای مالیاتی بیشتر شود؛ باعث میشود که نقدینگی به سمت درست هدایت شود؛ دیگر برای سفتهبازی نرود؛ من از این تریبون میخواهم یک نکته را به عنوان یک فرزند کوچک آنها خدمت ملت عزیز بگویم.بهعنوان کسی که با پول بیتالمال درس خواندم. من در دبیرستان و دانشگاه دولتی درس خواندم؛ حق مردم گردن من هست؛ من با توجه به تجربهای که دارم از دولت، و شناختی که پیدا کردم - چون من تقریباً تمام کارهای دولت را رصد میکنم - بنده حقیر به این نتیجه رسیدم که این دولت توان اجرا ندارد. این را من بارها و بارها و بارها گفتهام. در مناظرهها گفتم؛ مردم متوجه باشید. این شرایط به مفهوم بیکاری بیشتر مردم و جوانان است؛ به معنی افزایش تورم است. هر روز این نوع مدیریت برای مملکت، ظلم در حق مردم است."