خیلی از افراد هستند که دوست دارند اوقات فراغت خودشان را با دیدن یک فیلم سپری کنند چرا که دیدن فیلم باعث میشود شما با طرز فکر و دیدگاه های افراد دیگر آشنا شوید . همین موضوع باعث شده که افراد برای دیدن فیلم های جدید و به روز به سمت سینما بروند چرا که بهترین مکان برای دیدن و لذت بردن از فیلم سینماست .
همچنین در فرهنگ ما نیز سینما جزو یکی از هنرهای بزرگ محسوب میشود به همین دلیل است که در سال ۱۳۷۹ در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با جشن صدمین سالگرد ورود سینما به ایران ،۲۱ شهریور ماه را به عنوان روز ملی سینما نامگذاری کردند و به عنوان یک روز نمادین وارد تقویم ملی ایران شد و این ها نشان دهنده ارزش سینما در جامعه و فرهنگ ماست .
پس لازم است که سینماداران نیز برای این هنر تبلیغات انجام دهند و روش های موثری را در بازاریابی پیش بگیرند که باز هم مثل همیشه پنل پیامکی و تبلیغات پیامکی می تواند یکی از بهترین روش تبلیغ برای سینماداران به حساب بیاید .
پیشنهاد می کنم تا پایان این مقاله با نمایندگی پنل پیامکی پیام رسون همراه باشید تا شما را با مزایا و کاربردهای پنل پیامکی ویژه سینما بیشتر آشنا کنیم .
بازاریابی پیامکی ویژه سینماداران:
تبلیغات پیامکی می تواند کمک بسیار موثری برای جذب تماشاچی داشته باشد و طبیعتا هرچه تعداد تماشاچیان بیشتر باشد سود و درآمد سالن سینما نیز بیشتر خواهد بود پس جذب مشتری بیشتر در صورتی امکانپذیر است که سینماداران علاوه بر ارائه خدمات بهتر نسبت به دیگر سینما ها ، باید اطلاع رسانی و اخبار به موقع نیز به مشتریان خود داشته باشند .
این اطلاع رسانی باید به روز باشد مثلاً اگر یک فیلم جدید به اکران رسیده و بر روی پرده سینما می باشد باید مشتریان قدیمی و جدید را مطلع کرد از تاریخی که فیلم جدید روی پرده است تا پایان آن . همچنین می شود مشتریان را از فیلم هایی که قرار است در آینده روی پرده بیاید نیز مطلع کرد .
این اطلاع رسانی ها از عهده سامانه پیامک برمیآید که با ارائه پنل پیامک به سینماداران به آنها این امکان را میدهد که با کمترین هزینه و با بالاترین سرعت به بیشترین مخاطب اطلاعرسانی کنند .
مقرون به صرفه بودن پنل پیامک برای سینما :
یکی از ویژگی های منحصر بفرد بازاریابی پیامکی، مقرون به صرفه بودن آن می باشد. اگر شما بازاریابی پیامکی را با دیگر ابزارهای تبلیغاتی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که ارزان ترین نوع تبلیغات است اما تاثیر گذارترین نوع آن نیز می باشد. از آنجایی که با استفاده از بازاریابی پیامکی مخارج و هزینه های تبلیغات کم می شود، می توانید با استفاده از مبلغ باقیمانده برای بهبود بخشیدن و ارتقای کیفی سینما استفاده کرد.
الگو های پیامکی برای سینماداران :
الگوی ارسال پیامک برای سینماداران میتواند کمی متفاوت تر از بقیه کسب و کارها باشد که در زیر به چند نمونه از این تبلیغات و الگوهای پیامکی اشاره کرده ایم .
1- تبلیغات فیلم
“فیلم عنوان فیلم * با بازی * نام بازیگر از تاریخ * تاریخ * در سینما * نام سینما * اکران میشود. با استفاده از کد Xدر 72 ساعت آینده بلیط خود را رزرو کنید و 20٪ تخفیف بگیرید.”
2- برنامه سینما
” نام دو فیلم پرطرفدار و فیلم های بیشتری که به سینما * نام سینما * می آیند. برای اطلاع از برنامه کامل اکران فیلم های این ماه MOVIES را به شماره 83482 ارسال کنید. * نام سینما * “
3- به روز رسانی های سرگرم کننده
“آیا می دانید برای ساخت لوکیشن فیلم حضرت محمد n میلیارد هزینه شده است؟ پشت صحنه این فیلم راهمین الان در * لینک کوتاه* تماشا کنید. * نام سینما * “
4- تأیید رزرو
“رزرو شما برای صندلی های * صندلی 1 * و * صندلی 2 * در * تاریخ * در * زمان * برای فیلم * نام فیلم * تایید شده است. شماره رزرو: 78332. * نام سینما * “
5- متن تخفیف
“کد تخفیف شما: F8A23
این پیامک را هنگام خرید بلیط خود نشان دهید و بلیط دوم را به صورت رایگان از ما دریافت کنید. از انتخاب سینما * نام سینما * توسط شما متشکریم! “
6- یادآوری رزرو
“لطفا بلیط خود را 30 دقیقه قبل از شروع فیلم از پذیرش دریافت کنید. شماره رزرو شما 838842 است. * نام سینما * “
7- پاداش وفاداری
”بلیط های خود را با * نام سینما * به مدت سه هفته پشت سر هم بصورت آنلاین رزرو کنید و چهارمین فیلم را رایگان ببینید. برای تخفیف کامل، این متن را همراه با رسیدهای خود به پذیرش ارائه دهید. * نام سینما * “
از اجرای اولین کمپین های تبلیغاتی که در آن از استراتژی پیامکی استفاده شده سالهاست که میگذرد و این بدان معناست که این روش بسیار موثر عمل کرده و همواره مشاغل جدید با خلاقیت و کاربردهای متفاوت از تبلیغات پیامکی استفاده می کند و همواره توانسته اند نتیجه بسیار خوبی از پنل پیامکی داشته باشند .
سامانه پیام کوتاه شیراز با فعالیت در همین حوزه و کسب موفقیت های روزافزون یکی از معتمد ترین و پیشرفته ترین سامانه پیام کوتاه در ایران شناخته شده است که برای خرید پنل پیامک از آن فقط کافیست وارد سایت سامانه پیام کوتاه شوید و از آنجا خرید خود را تکمیل کنید .
جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اساماس همین حالا اقدام کنید
رد و بدل شدن نامه ها و متن گفت و گو ها برای رسیدن به احیای برجام بین ایران و امریکا، در هفته های گذشته این مسئله را در اذهان متبادر کرد که توافق قریب الوقوع است. اما برخی مواضع ضد و نقیض از سوی مقامات امریکا و اروپایی و مخصوصا جوزف بورل باعث شد برخی بدبینی ها به احیای برجام در زمانی کوتاه کم رنگ تر شود. دلیل طولانی شدن احیای برجام چیست؟ آیا دو طرف نفعی از عقب افتادن احیای برجام می برند؟
در این باره با امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا گفت و گو کرده ایم که در زیر می خوانید:
نظرتان در مورد عقب ماندن احیای برجام چیست؟ آیا دلیلی خاصی برای این موضوع وجود دارد و طرفین نفعی از این مسئله می برند؟
هم به این موضوع هم بدبین هستم هم خوشبین. خوشبینی من از این طرف است که نگاه توطئه آمیز به مواضع هیچ کدام از طرفین ندارم. یعنی فرض را بر این می گذارم که هر دو طرف دوست دارند هر چه زودتر برجام احیا شود. گذشت زمان نه برای ایران مفید فایده است و نه برای امریکا. ایرانی ها بخاطر تحریم و امریکا هم به این خاطر که روز به روز منابع غنی شده اورانیوم و توانمندی هسته ای ایران بیشتر می شود.
بنابراین ما فرض را بر این می گذاریم که هم ایران هم امریکا به دنبال این هستند که توافق هر چه زودتر حاصل شود اما مشکل این است فاصله بین خواسته ها و مطالبات ایران از یک طرف و خواسته های امریکا از طرف دیگر بسیار زیاد است. انواع و اقسام مباحث هست که هنوز حل و فصل نشده است. از مباحث مربوط به پادمان و عدم اشاعه تا مباحث مربوط به رفع تحریمها و آینده توافق وجود دارد.
همه این مسائل مطرح بوده و در ضمن فعالیت های مستمر مخالفین برجام را نیز باید در نظر داشت. مانند لابی های صهیونیستی و مجموعه مخالفان قدرتمند در آمریکا که برای جلوگیری از حصول توافق زمین و زمان را به هم میزنند. همه این عوامل باعث شده که زمان طولانی شود. شاید نیت طرفین این نبوده ولی حل و فصل چنین پروندهای زمانبر است. به همین خاطر باید انتظار داشته باشیم موضوع احیای برجام خیلی زود به نتیجه نرسد. به همین خاطر به موضوع بدبین هستم که برجام به این زودی به نتیجه نمی رسد و این مسئله به خاطر اتفاقات چند هفته اخیر نیست. بلکه از روز به قدرت رسیدن بایدن این نگرانی را داشتم که توافق قریب الوقوع نباشد. این مسئله را در مواضع بورل هم میتوان دید که گاهی بر ناامیدی از رسیدن به توافق می گوید. همه این چیزها حکایت بر این دارد که رسیدن به توافق مشکل است و بعد از این موضوع و رسیدن به نتیجه تعیین آن در کنگره هم وجود دارد که آیا جمهوری خواهان آن را تایید خواهند کرد یا نه. باید این موضوع را در نظر گرفت که احتمالاً بعد از انتخابات سال ۲۰۲۴ و آمدن جمهوریخواهان آنها قوانین سخت تری در این باره بگیرند. از این جهت من به شخصه خیلی خوشبین نیستم و آنهایی که می گویند توافق قریب الوقوع است بیشتر تمایلات و خواست ها و آرزوهای خود را مطرح می کنند تا این که مبتنی بر واقعیت باشد.
انتخابات کنگره و آمدن احتمالی جمهوری خواهان می تواند تصمیمات طرفین مخصوصاً بایدن را تحت الشعاع قرار دهد؟ مخصوصا که طرف ایرانی، دادن تضمین از سوی امریکا را شرطی برای توافق می داند؟
مذاکرات در حال جریان است و ظرف دو ماه مانده به انتخابات کنگره نیز مذاکرات بدون توقف و مشکل خاصی ادامه می یابد. مذاکرات به این شکل است که متن گفت و گوها دست به دست می شوند گاهی در ایران بررسی میشود گاهی در آمریکا و به احتمال زیاد تا انتخابات این روند ادامه خواهد داشت و باید توجه داشت که اگر طرفین اشتراک نظر داشته باشند توافق به دست خواهد آمد، چه قبل از انتخابات چه بعد از انتخابات. از این رو مشکلِ طرفین، انتخابات کنگره نیست بلکه باید دانست که در مورد برخی موضوعات هنوز نقاط اشتراکی وجود ندارد. بنابراین خود انتخابات عامل بازدارنده نیست ضمن اینکه هر اتفاقی هم در کنگره بیفتد خیلی فرقی نمی کند. در حال حاضر نزدیک دو سال است که حاکمیت در امریکا یعنی قوه مجریه و قوه قانونگذاری یکدست شده است. هر دو مجلس کنگره و کاخ سفید در دست دموکراتها است. ولی باز هم توافق به دست نیامده است، به همین خاطر اگر کنگره دست جمهوریخواهان هم بیفتد نباید انتظار تغییرات آنچنانی داشته باشیم. فضا از آنچه الان هست خیلی بدتر نخواهد شد. البته جمهوری خواهان احتمالا میتوانند برخی قوانین خاص تصویب کنند ولی در گذشته هم دیده ایم که تغییر احزاب چه در کنگره و حتی در دولت نمی تواند وضعیت را به آن شکل که برخی انتظار دارند تغییرات بنیادی بوجود بیاورد. ترکیب سیاسی در پایتخت ها عامل بازدارنده یا عامل سرعت دهنده نیست.
برخی گروههای سیاسی در ایران می گویند اگر برای مثال ایران توافق را دو ماه عقب بیندازد طرف مقابل هر امتیازی که ایران بخواهد می دهد. این دو ماه از کجا می آید. آیا این تفکر عقب انداختن توافق برای گرفتن امتیاز واقعا در گروه مذاکره کننده ایران وجود دارد؟
البته نمی توان در مورد تفکر رسانه ها و گروهها حرف زد اما آنچه که ما می بینیم در ظاهر رخ نداده است. همین الان تیم مذاکره بر روی متن ها کار می کنند. متن ها دست به دست می شود و طرفین جواب همدیگر را می دهند. اما اینکه برخی رسانه ها و حتی برخی کارشناسان زمان دوماه را مطرح می کنند باید گفت دو ماه که هیچ حتی برای ۴ ماه آینده هم توافق را در دسترس نمی بینم. زیرا که هنوز توافقی وجود ندارد نه اینکه توصیه به توافق نکردن کنند. امکان رسیدن به توافق را محتمل نمی دانند.
ما چه بخواهیم دو ماه صبر کنیم و چه نکنیم این زمان خواهد گذشت چون بر سر برخی مباحث اختلاف اساسی وجود دارد. زیرا که حل و فصل چنین اختلافاتی زمان بر خواهد بود. مشخص نیست صبر دو و یا سه ماه بر چه مبنا و استدلالی مطرح می شود اما چیزی که روشن بوده این است که انتظار رسیدن به توافق در دو ماه آینده خوشبینانه است و شاید ۴ و ۵ ماه نیز بگذرد ولی باز هم توافقی حاصل نشود. باید به وضوح بیان شود که انتظار دو یا سه ماهه چه اتفاقاتی را می تواند رقم بزند.
اگر جزء خوانندگان مقالههای سامانه پیام کوتاه هستید امروز این مقاله کاملاً متفاوت برایتان خواهد بود ، چرا که در تمامی مقاله هایی که در سامانه پنل پیامکی پیام رسون به ثبت رسیده است به کاربرد و مزایای پنل پیامکی ویژه مشاغل پرداخته ایم اما در این مقاله میخواهیم تحلیل کنیم که آیا پنل اس ام اس برای ناشران کتاب نیز میتواند موثر باشد یا خیر ؟
پس پیشنهاد می کنم تا پایان این مقاله با نمایندگی پنل پیامکی پیام رسون همراه باشید .
پنل اس ام اس ویژه ناشران کتاب :
تمامی افرادی که مقاله های سامانه پیام کوتاه را دنبال می کنند حتماً با پنل اس ام اس و کاربردها و مزایای آن آشنا هستند اما اگر جز افرادی باشید که تازه به ما ملحق شده اید پیشنهاد می کنم ابتدا مقاله پنل پیامک را مطالعه کنید تا با مفهوم پنل پیامکی و سامانه پیام کوتاه بیشتر آشنا شوید .
تیم تحریریه ما همیشه اعلام کرده که پنل پیامکی میتواند برای کسب و کارها یک رابطه نزدیک و دو طرفه ایجاد کند و با شناخت مخاطب هدف و دسته بندی آنها و تحلیل و بررسی نیاز کاربران می توانید برای خود مشتری وفادار ایجاد کنید . حال این سوال پیش می آید که آیا ناشران کتاب هم به مشتری وفادار نیاز دارند و یا اینکه پنل پیامکی چه کمکی میتواند به ناشران کتاب کند ؟ در جواب باید بگوییم که بله یا بهتر است بگوییم که پنل پیامکی برای ناشران کتاب یکی از ضرورت های واجب است و در عین حال از آسان ترین کارها برای رساندن چاپ کتاب به تیراژ زیاد و فروش زیاد آن است . برای مثال اگر ناشر کتاب برای دانش آموزان هستید فقط کافیست که بانک شماره موبایل خود را که می خواهید از سامانه پیام کوتاه تهیه نمایید اعلام کنید که چه رده سنی مدنظرتان است و با ارسال پیامک به این رده سنی کتاب خود را به آنها معرفی کنید و از ویژگی های منحصر به فرد کتابتان در پیامک به صورت خیلی مختصر بازگو کنید .
در کنار آن می توانید بانک شماره موبایل ویژه اصناف را تهیه کنید و به معلمان و مربیان و لوازم تحریری ها و کتابفروشی ها و غیره نیز کتاب خود را معرفی کنید .
دقت داشته باشید که این ارسال پیامک ها باید با اصول پیامک نویسی همراه باشد تا بتواند تاثیرات خود را به جای بگذارد اما نگران نباشید چرا که نمایندگی پنل پیامک پیام رسون میتواند خیلی موثر شما را در این مسیر راهنمایی کند زیرا تجربه تیم پیام رسون در این زمینه بسیار بالاست و می دانیم که ارتباط گرفتن با افراد متنوع میتواند برای شما مشتریان زیاد و وفادار را ایجاد کند.
خبرنامه های باشگاه کتابخانه :
ناشران کتاب می دانند که روز به روز افراد جامعه کتابخوان رو به افزایش است چرا که افراد متوجه ضرورت کتاب خواندن شدهاند دقیقاً مانند افرادی که به قهوه خوردن یا ورزش کردن یا فیلم جدید دیدن عادت کرده اند . افراد زیادی نیز هستند که ساعاتی را در روز باید به خواندن کتاب اختصاص دهند تا بتوانند غذای روح خود را تامین کنند. پس چه بهتر است که به آنها کتاب های خود را پیشنهاد دهید و در مورد ژانر کتاب و تعداد تیراژ و یک سری اطلاعات مهم در یک ارسال پیامک اطلاع دهید .
اتصال به وبسایت ناشران کتاب:
خیلی از ناشران کتاب هستند که برای خودشان وب سایت درست کرده اند اما هنوز به آن فروش دلخواهشان نرسیده اند این افراد میتوانند با تهیه پنل پیامکی از سامانه پیام کوتاه کاری کنند که افراد با کلیک کردن بر روی لینک موردنظرشان وارد سایت و اپلیکیشن شخصی شان شوند و یا آنکه وارد سایت کتابفروشی های شوند که کتابشان را موجود دارد در این مورد به کمک پنل پیامکی با استفاده از وب سرویس توانسته اید مشتریان را وارد وبسایت کنید .
اقدام به این کار باعث می شود که مشتریان نیز با خیال راحت تر خرید شان را انجام دهند .
کاربرد پنل پیامکی ویژه ناشران کتاب :
اگر بخواهیم از مزایا و کاربردهای پنل پیامکی برای ناشران کتاب بگویید باید خودمان نیز اقدام به چاپ یک کتاب کنیم اما در زیر به صورت آیتمی به یک سری از کاربردهای مهم پنل پیامکی ویژه ناشران کتاب پرداخته ایم .
- ارسال پیام تبریک اعیاد و تسلیت مناسبتها
- ارسال اخبار نامه حوزه نشر و چاپ
- اطلاعرسانی از تغییر قیمتها و تعرفهها
- دریافت اطلاعات مهم از خوانندگان مانند متن، نوشته و ایده ...
- جذب سرمایهگذار
- اطلاعرسانی تخفیفها و جشنوارههای فروش
- اطلاعرسانی نمایشگاهها و برنامهها
- برگزاری مسابقه و نظرسنجی
- ارتباط با نمایندگان و همکاران
- ارتباط به پرسنل و اطلاعرسانی دستورالعملها
- ارسال زمان تمدید اشتراک
- اطلاعرسانی چاپ شماره جدید نشریات و مجلات سریالی
همه افرادی که جز فعالان حوزه نشر کتاب هستند باید این وظیفه را در خود ببینند که افراد جامعه را در خواندن کتاب ترغیب کند و افراد جامعه را از ضرورت خواندن کتاب مطلع سازند و در نهایت مردم را به سمت کتاب خوانی هدایت کنند .
سامانه پیام کوتاه شیراز نیز وظیفه خود می داند که در این راه به ناشران ، کتاب کتابفروشی ها و فروشگاه های اینترنتی کتاب کمک کند و با ارسال اس ام اس به جامعه هدف ، مردم را به سمت کتاب خوانیو کتابخانه ها هدایت کند .
در همین راستا تصمیم داریم پنل پیامکی خود را با ۴۰ درصد تخفیف به ناشران کتاب ارائه دهیم تا آنها نیز برای خرید پنل پیامک ترغیب شود پس اگر قصد خرید پنل پیام کوتاه را دارید می توانید از این فرصت استفاده کنید .
جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اس ام اس همین حالا اقدام کنید.
جلال رشیدیکوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس یازدهم است. او از معدود نمایندگانی است که شبیه سایر همکاران خود نمیاندیشد و به دلیل نگاه متفاوتش از اکثریت مجلس نسبت به حقوق جامعه، مسئله صیانت از فضای مجازی و مخالفت با محدودیت اینترنت، پیگیری مطالبات جوانان و مسئله حجاب و... از سوی دیگر همکارانش مورد نقد قرار میگیرد. نماینده مرودشت در مجلس یازدهم نگاه متفاوتی نسبت به «برجام» دارد و با وجود اینکه موضوع پایاننامه ارشدش «برجام» بوده و به گفته خودش اشراف کاملی به موضوع دارد؛ بر این عقیده است که با وجود همه انتقاداتی که به برجام داشته و دارد، باید سایر همکارانش هم دراینباره شفاف عمل کنند. به گفته او اگر «برجام» دولت روحانی بد بوده، «برجام» دولت رئیسی هم بد است و نمیتوان با یک موضوع یک بام و دو هوا برخورد کرد. رشیدیکوچی میگوید برجام به نحوی نوشته نشده که همه نیازهای اقتصادی ما را تأمین کند؛ اما باید از نظر روانی احیا شود، چراکه خواست و نیاز جامعه است.آنچه در ادامه میخوانید نظر «برجامی» جلال رشیدیکوچی، نماینده مرودشت در مجلس یازدهم و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفتوگو با «شرق» است.
این روزها به هرکجا نگاه میکنید صحبت از مذاکرات و انتظار برای توافق برجام است. نظر شما درباره برجام چیست؟
نگاه من نسبت به اصل مقوله برجام تغییری نکرده و همان انتقاداتی که در دولت قبل به برجام داشتم و نقاط ضعفی که مطرح میکردم و بارها درباره آن صحبت شده است، همچنان بر آن انتقادات اصرار دارم. بنده با نگاه علمی معتقدم که برجام جوری نوشته نشده که به طور تمام و کمال منافع اقتصادی ما را تأمین کند اما قطعا اگر دو مؤلفه اخذ ضمانت و راستیآزمایی در توافق دنبال شود، میتواند گشایشهای اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد.
اما این توافق که در حال تحقق است و به نظرم اختلافاتش به حداقل رسیده و به قول یکی از مذاکرهکنندگان ارشد یک میلیمتر تا توافق مانده، طبق نظر آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی و مذاکرهکنندگان و کسانی که دستی بر آتش برجام دارند، همان برجام است و تفاوتی نکرده است. یعنی این چارچوب، سقف و کف همان برجام است اما برخی نقاطش در این بازه زمانی و درباره تضمینهایش کمی سفت و سختتر شده است. به این معنی که اگر آمریکا بخواهد دوباره بعد از توافق از برجام خارج شود، جمهوری اسلامی میتواند برخورد متفاوتتری داشته باشد. اما در کل معتقدم نباید زیاد خارج از چارچوب برجام صحبت کنیم، چراکه در غیر این صورت آنها هم خارج از برجام توقعاتی را مطرح میکنند که به نفع ما نیست.
به نظر شما یک توافق برجامی خوب چه ویژگیای دارد؟
توافقی که این روزها درخصوص آن صحبت میشود در چارچوب همان برجام سال ۲۰۱۵ است و تفاوتی با آن نمیکند. اگر قرار است این توافق احیا شود، باید تضمینهایی وجود داشته باشد که مجددا بعد از عملکردن ایران به تعهداتش، آمریکاییها از آن خارج نشوند و خسارت بیشتری را به ما تحمیل نکنند. انتقاداتی که نسبت به برجام وجود داشت امروز هم وجود دارد و تغییر چندانی صورت نگرفته است. با توجه به اینکه دولت به این نتیجه رسیده که مذاکرات را ادامه دهد، همانطورکه مقام معظم رهبری نیز تأکید داشتند، باید تضمینهای قطعی از طرفهای برجامی گرفته شود. از سوی دیگر لازم است که راستیآزمایی نیز صورت گیرد. بحث تضمینهای قوی و راستیآزمایی دو مؤلفه کلیدی در توافق است که باید بر آنها پافشاری شود.
اما به نظر میرسد برجام بیش از آنکه در کف جامعه برای ما نفع و عایدی اقتصادی داشته باشد، از نظر روانی باید احیا شود، چراکه خواست و نیاز جامعه است. امیدواریم آنچه در حال تحقق است، به نفع مردم و جامعه باشد و محقق شود.
چرا برخی نمایندگان برجام را زمان روحانی بد میدانستند و حالا تلاش دارند همان برجام در دولت رئیسی احیا شود؟ نظرتان درباره این دوگانگی برخورد با یک موضوع چیست؟
نمیشود یک بام و دو هوا برخورد کرد. اگر انتقادی به برجام دولت روحانی داشتیم؛ این انتقاد به برجام دولت رئیسی هم وارد است. البته من به برجام دوره روحانی یا رئیسی کاری ندارم و براساس متن برجام نظر میدهم. موضوع پایاننامه دوران ارشدم هم برجام بود و نسبت به این موضوع کاملا اشراف دارم؛ بنابراین معتقدم برجام به نحوی نوشته نشده که بتواند به طور تمام و کمال منافع اقتصادی ما را تأمین کند. البته سعی شده در این مذاکرات راههای فرار آمریکا و راههای دورزدنشان را ببندیم تا اگر قرار است برای ما نفع اقتصادی داشته باشد، مثل قبل سرمان کلاه نرود. پیش از این ما به همه توافقات برجامی خود عمل کردیم اما نوبت انجام تعهدات آمریکاییها که رسید از توافق خارج شدند. در این دور مذاکرات شرایط به نحوی است که اگر آمریکاییها از برجام خارج شوند، ما هم به صورت معکوس میتوانیم به شرایط قبل از تعهدات برگردیم. یعنی تعهداتی دوطرفه در یک بازه زمانی بلندمدت طراحی شده است. این نکته مثبت مذاکرات برجام فعلی است.
به مرور زمان این توافق بار روانی در جامعه ایجاد کرده و افکار عمومی خیلی زیاد درگیر مسئله مذاکرات شده است. اینکه هر لحظه گفته میشود به توافق نزدیک شدیم و فردا میگویند دور شدیم، بازی با افکار عمومی است که بر بازار هم اثر منفی دارد. برای این مقوله پیشنهادتان چیست؟
برجام دولت رئیسی با برجام دولت روحانی یک تفاوت عمده دارد و این تفاوت در این است که آقای روحانی از رسانهها و افکار عمومی برای رسیدن به توافق استفاده میکرد و فشاری از داخل هم او را تقویت میکرد؛ اما آقای رئیسی و مذاکرهکنندگان دولت رئیسی سعی دارند این اتفاق نیفتد. یعنی در عین حال که شرایط اقتصادی کشور پیش میرود، اجازه ندادهاند برجام در اقتصاد کشور مثل قبل نوسان ایجاد کند. اما باز هم این نوسانات بر بازار و خصوصا قیمت دلار تأثیراتش را داشته است. البته تأکید دارم مهمترین نفع برجام ایجاد آرامش روانی در جامعه است. وقتی ثبات و آرامش روانی ایجاد شود، این فرصت ایجاد میشود که بتوانیم اقتصادمان را به نحوی تنظیم کنیم که در کنار همه محاسباتی که خارج از برنامه برجام داریم، آنها را با هم تلفیق کنیم تا اقتصاد بیمارمان مداوا شود.
تصور شما از این نوع مواجهه با مذاکرات برجام چیست؟ آیا تصور میکنید اصلا توافق برجام با این وضعیتی که وجود دارد به نتیجه و امضا میرسد؟
مردم منتظرند این توافق امضا شود. آنچه من فهمیدم و مطالعه کردم ما در برخی مسائل کوتاه آمدیم تا این توافق به نتیجه برسد و عملا توپ در زمین آمریکاست. پاسخی هم که آمریکا در آخرین مذاکرات داد، جوابی است که ناامیدکننده نبود و میتوان مذاکرات را ادامه داد؛ اما توقع ما از توافق هستهای یا برجام باید واقعبینانه و مبتنی بر حقایق باشد و آن را به مردم بگوییم. مثلا رئیسجمهور پیشین میگفت فردای توافق، تمام تحریمها یکباره لغو میشود در صورتی که اصلا این نبود. باید این موضوع برای مردم تبیین شود که اگر مذاکرات به نتیجه هم برسد ما در برخی از حوزههای اقتصادی گشایش خواهیم داشت و اگر قرار است اقتصاد ما رشد کند باید در کنار برجام به خیلی از موارد و شاخصههای دیگر اقتصادی نیز توجه شود. بالاخره این توافق گشایشهایی را برای مردم خواهد داشت. از نظر بنده زور حوزه روانی برجام بر متن برجام میچربد. بعد روانی این توافق اکنون بیشتر مورد توجه است. هرچند معتقدم دعوا سر چند روز و چند کیلو است و در نهایت برجام به امضا و توافق نهایی میرسد و «برجام» روحانی و رئیسی با هم فرقی ندارند.